Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
RODINA ADAMA A EVY SA ROZRASTÁ „A Kain poznal svoju ženu a ona počala a porodila Henocha. Potom vystaval mesto a dal mu meno podľa mena svojho syna Henocha.“ (4,17) Z tohto slovenského prekladu textu sa zdá, akoby mesto vystaval Kain. Z pôvodného textu však nie je jasné, kto mesto staval a je aj málo pravdepodobné, že by Kain - človek, odsúdený na túlanie, staval mesto. Text možno preložiť i takto: „...a mestu dal meno podľa svojho syna“, čo by naznačovalo, že mesto mohol stavať Kainov syn Henoch a ten ho pomenoval podľa svojho syna. Túto hypotézu podporuje aj to, že meno Henochovho prvorodeného syna bolo Irad, čo pripomína názov mesta Erida – v mezopotámskej tradícii známe ako najstaršie mesto sveta. Z uvedeného vyplýva, že Kainovo potomstvo sa stalo nositeľom kultúry a pokroku. Pisatelia príbehov o rozvíjajúcich sa civilizáciách však vytušili, že ich budovatelia budú mať tendenciu pripísať všetku zásluhu iba sebe a pritom zabudnú na Boha. Pri dare sa ľahko zabúda na darcu. Iné zmýšľanie mal svätý Pavol: „Čo máš, čo by si nebol dostal?“ (1Kor 4,7) „Henochovi sa narodil Irad, Iradovi Maviel, Mavielovi Matusael a Matusaelovi Lamech.“ (4,18) Lamech predstavuje v Kainovej vetve siedme pokolenie od Adama. Keďže číslo sedem v Biblii je číslom plnosti, autor týmto obrazne hovorí, že v Lamechovi sa zloba Kainovej línie naplnila. Lamech mal so svojimi ženami synov – Jabela, Jubala a Tubal-Kaina. Každé z týchto mien pochádza z kmeňa toho istého slovesa „niesť, viesť“ a z podstatného mena „výnos“, „produkcia“, čo poukazuje na ich snaživosť a vynaliezavosť. Dávať deťom podobne znejúce mená je častým fenoménom Starého Zákona. Lamechove ženy Ada a Sela mali pochopenie pre pokrok, vzdelanie a kultúru. No napriek tomu sú pre nás skôr výstrahou a varovaním. Mali schopné a nadané deti, no vychovávali ich len pre tento svet. Nenaučili ich vzťahu s Bohom. V línii praotca Seta siedmym potomkom od Adama bol Henoch. Tak, ako v Kainovej línii v siedmom potomkovi Lamechovi dosiahlo zlo svoj vrchol, tak v Setovej línii v Henochovi dosiahlo vrchol dobro. Život Henocha je podstatne kratší ako život ostatných patriarchov a počet jeho prežitých rokov označuje okrúhle symbolické číslo 365, čo je počet dní roka. O Henochovi Biblia píše, že chodil s Bohom. (5,24) Až natoľko, že Boh ho vzal k sebe (5,24) – tajomne sa stráca zo zeme, je uchvátený Bohom podobne ako prorok Eliáš. Henoch je veľkou postavou židovskej tradície, ktorá ho dáva za príklad nábožnosti a svätosti. „Keď mal Lamech (z línie Seta, nie z línie Kaina) stoosemdesiatdva rokov, narodil sa mu syn a dal mu meno Noe, hovoriac: „Tento nás poteší pri našej robote a námahách na zemi, ktorú Pán preklial.“ Po Noemovom narodení žil Lamech ešte päťstodeväťdesiatpäť rokov a narodili sa mu synovia a dcéry. Všetkých Lamechových dní bolo sedemstosedemdesiatsedem rokov a potom zomrel.“ (5,28-31) Vek prvých ľudí nás zaráža. Najdlhšie žijúci bol Matuzalem, ktorý zomrel vo veku deväťstošesťdesiatdeväť rokov. (zdroj: Komentár k Starému Zákonu: Genezis; Biblické ženy Starej a Novej Zmluvy, Jozef Ondrej Markuš)
|
|